سینمای کودک و.. از سایت سینمای ایران

آرشيو
کد خبر: 5289 زمان مخابره: 9/4/1389 -- 16:53

بررسی جایگاه سینمای کودک در سینمای ایران/1/ بابک نوری:

این کارگردان و بازیگر سینما گفت: حمایت نکردن بخش های دولتی به لحاظ تامین بودجه و ورود انواع بازی های کامپیوتری، این سینما را به خاموشی کشانده است.


بابک نوری بازیگر و کارگردان سینما که در سال 84 با ساخت فیلم "کوچولوی خوش شانس" وارد دنیای فیلم کودکان شد به خبرنگار سینمای ایران گفت: دغدغه تمام خانواده های ایرانی آینده کودکانشان است پس باید در زمینه فرهنگ سازی این قشر از جامعه تلاش زیادی صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه اوج شکوفایی سینمای کودک در دهه 60 بوده و متاسفانه در حال حاضر این رشد و شکوفایی در رکود به سر می برد لذا باید سازندگان و تهیه کنندگان سینما، بار دیگر تولید فیلم کودک را شروع و این سینما را تا حدی احیا کنند.
نوری در ادامه گفت: آنچه در حال حاضر سینمای ایران به وضوح دیده می شود، تولید فیلم هایی است که اکثراً در یک ژانر هستند و اگر فیلمی با مضمون خاص تولید و پخش شود دیگر فیلم سازان، همان سوژه ها را با اندکی تغییر دنبال می کنند.
وی افزود: ضمن اینکه سینما دارای ژانرهای متفاوتی است و سینمای کودک یکی از بدنه های اصلی آن بوده با این حال جای تاسف است که ما در سال تعداد محدودی فیلم کودک می سازیم و این تعداد محدود در مواردی به صفر می رسد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: در دهه 60 فیلم های پرمخاطبی مانند "دزد عروسکها"، ساخته شد که در نوع خود در زمینه های تفریحی و آموزشی بسیار مناسب بود.
نوری گفت: آنچه در دهه 70 به خوبی دیده شد شروع ساخت فیلم های ملودرام بود که به دنبال آن فیلم سازان سمت و سوی خود را به این ژانر سوق دادند و این مساله تا حد زیادی تولید و حضور فیلم کودک را کمرنگ کرد.
وی افزود: شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایل اصلی که حتی کودکان هم تمایلی به دیدن فیلم های سینمایی کودک ندارند و از آنها استقبال نمی کنند، پیشرفت علوم رایانه ای و بازی های کامپیوتری است. بطوری که کودکان ترجیح می دهند بجای رفتن به سینماها، ساعت ها با دستگاه های متنوع و کارایی های متفاوت آن بازی کنند.
نوری در پایان تاکید کرد: از طرفی بخش های دولتی هم به لحاظ بودجه ای حمایتی از فیلم سازان نمی کنند و این مساله عدم تمایل فیلم سازان را برای ساخت فیلم کودک به همراه دارد.
یاد آور می شود بابک نوری متولد 1352 تهران، فارغ التحصیل بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی فعالیت سینمایی خود را سال 1367 با بازی در فیلم «باد سرخ» به کارگردانی جمشید ملک پور آغاز کرد و از دیگر فعالیت های وی می توان به کارگردانی فیلم های بدشانس (۱۳۸۵) و کوچولوی خوش شانس (۱۳۸۳) و همچنین بازی در فیلم های نسکافه داغ داغ، گل یخ، جوان ایرانی، رویای جوانی، شور عشق، تلفن و معصوم اشاره کرد.